تغییر شرایط آب و هوایی می تواند مقصر ایجاد COVID-19 باشد

27 فوریه 2021 - به گفته محققان، تغییرات آب و هوایی می تواند علت ایجادCOVID-19 ، باشد و مورد سرزنش قرار گیرد. به گفته تیمی از دانشگاه کمبریج، انتشار گازهای گلخانه ای، جنوب چین را به کانون ویروس های کرونا تبدیل کرده است.

یک مطالعه جدید نشان داده است که تغییر در دما، نور خورشید و دی اکسید کربن در جو، رشد گیاهان و درختان را تحت تأثیر قرار داده است، که باعث تغییر زیستگاه طبیعی بسیاری از گونه های خفاش که در جنگل ها زندگی می کنند، شده است.

نرخ ویروس های کرونا ارتباط مستقیمی با تعداد گونه های خفاش در هر منطقه دارد. این تیم تحقیقاتی دریافت که 40 گونه خفاش اضافی به منطقه ای کوچ کرده اند که تصور می شود COVID-19 از آنجا آغاز شده است.

دکتر Robert Beyer، محقق گروه جانورشناسی دانشگاه کمبریج و نویسنده اول این مقاله، گفت: تغییر شرایط آب و هوایی در طی قرن گذشته باعث شده تا زیستگاهی که در استان Yunnan در جنوب چین قرار دارد برای گونه های بیشتری از خفاش ها مناسب گردد.درک اینکه چگونه توزیع جهانی گونه های خفاش به عنوان یک نتیجه از تغییرات آب و هوایی تغییر کرده است، می تواند یک گام مهم در بازسازی منشا شیوع COVID-19 باشد.

این تحقیق با استفاده از سوابق دما، بارندگی و پوشش ابر برای ایجاد نقشه پوشش گیاهی مربوط به یک قرن پیش انجام شده است.محققان سپس الزامات پوشش گیاهی گونه های خفاش را از اوایل دهه 1900 بررسی کردند و آن را با آنچه امروزه نیاز دارند، مقایسه نمودند.

دکتر Beyer،گفت: با تغییر وضعیت اقلیمی در زیستگاه ها، گونه هایی از خفاشها مناطق قبلی خود را ترك كرده و به مناطق دیگری رفتند و ویروس های خود را نیز به این مناطق جدید آوردند. این تغییر اقلیم نه تنها مناطقی که در آنجا این ویروس ها وجود دارند را تغییر داد، بلکه به احتمال زیاد امکان تعاملات جدید بین حیوانات و ویروس ها را فراهم کرد که باعث انتقال یا تکامل ویروس های مضر شده است.

در جمعیت خفاش های جهان حدود 3000 نوع مختلف از ویروسهای کرونا وجود دارد که هر گونه خفاش به طور متوسط ​​2.7 گونه از کرونا ویروس ها را در بدن خود دارد.

منطقه ای که محققان برای این مطالعه شناسایی کردند، همچنین محل زندگی پانگولین ها بود که پیشنهاد می شود به عنوان میزبان میانیSARS-CoV-2 عمل کنند. تصور می شود ممکن است ویروس از خفاش ها به این حیوانات رسیده باشد، که پس از آن در یک بازار حیات وحش در ووهان فروخته شده است.

پروفسور Andrea Manica، از گروه جانورشناسی دانشگاه کمبریج، گفت: بیماری همه گیر19 COVID- آسیب های اجتماعی و اقتصادی فوق العاده ای ایجاد کرده است. دولت ها باید از فرصت استفاده كنند تا خطرات بهداشتی ناشی از بیماری های عفونی را با اقدامات قاطع برای كاهش تغییرات آب و هوایی كاهش دهند.

این یافته ها در مجله Science of the Total Environment منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/feb/climate-change-could-be-to-blame-for-covid-19-creation.html